Korte Bio's medewerkers

 

Wim Muyllaert (1983, Antwerpen) is kleermaker van opleiding. Hij werkte als kostuumontwerper voor theater en dans bij onder andere Tuning People(Antwerpen), Emanuel Gat Dance Company (Lyon), De Maan (Mechelen), Liesa Van der Aa (De Singel, Antwerpen) en Het Paleis (Antwerpen). Ook is hij actief als costumier op de set voor verschillende tv-producties en films zoals de serie ‘Salamander’ en ‘Thuis’ bij de VRT. Als kleermaker werkte hij voor onder andere designer Jan Jan Van Essche (Antwerpen) en het Belgische modemerk ‘Thomas Bradley’ (Zottegem). In 2021 maakt Wim ook de kostuums voor mijn voorstelling ‘I-object’ samen met Körperverstand Tanztheater Wien te Wenen (Oostenrijk).  

 

Mania de Smet (1995, Deinze) is sinds 2018 actief als bodybuilder in de categorie Dames Wellness Fitness. Ze won verschillende prijzen nationaal, zo werd ze Belgisch kampioen in 2018. Ze was tevens eerste bij het concours Beach Classics(2018) en Fit Fashion(2019). Ook internationaal viel ze in de prijzen, ze won tweemaal het internationale concours ‘Brussels Muscles’ (2018-2019). Ze werd vijfde op EK Santa Susanna (2019) en achtste op het WK te Slowakije (2019). Naast haar carrière als bodybuilder, werkt Mania als fitnessinstructeur bij Jims Fitness te Gent. In 2019-2020 maakte ze deel uit van mijn onderzoek CRIP: ze leerde mij de technieken van het poseren in bodybuilding en werkte mee als performer op de vloer en bij de video-opnames.

Thierry Wilders (1990, Heerlen) volgde de opleiding KTM podiumtechniek en werkt als allround technisch theatermaker. Zijn specialiteiten zijn video en licht, maar Thierry werkt ook vaak mee aan ontwerp en bouw van decor. Met zijn bedrijf HighEndSolutions werkt hij regelmatig samen met theaterhuizen zoals Het Nieuw Utrechts Toneel (Utrecht), Het Zuidelijk Toneel (Tilburg) en Toneelgroep Maastricht (Maastricht). Ook werkte hij samen met makers als Jens van Daele, collectief BOG en Trouble Man. Thierry’s’ technische expertise ligt bij softwarepakketten zoals Qlab,Ableton, GrandMA en Vista. Hij programmeert tevens zelf software en heeft ervaring in metaal-en houtbewerking. Ik leerde Thierry kennen bij onze samenwerking in het Talentlab 2021 te Maastricht.

Sara Vanderieck (1978, Leuven) behaalde haar diploma theaterregie aan het RITCS te Brussel. Ze werkte vanaf 2006 tot 2011 eerst als productiemanager dan als artistiek assistent voor Alain Platel, Les Ballets C de la B (Gent). Vanaf 2012 tot 2021 werkte ze als lid van de artistieke leiding van de Grote Post. Tegelijkertijd werkt ze vanaf dan als dramaturg mee aan verschillende creaties. Ze wordt de trouwe rechterhand van makers zoals FASO DANSE THEÂTRE, Bára Sigfúsdóttir, Sanja Mitrovic, Lisi Estaras en Louise Vanneste. Sinds 2018 deelt ze haar dramaturgische praktijk via verschillende korte educatieve en coachingsopdrachten: o.a. Blikopenener (De Grote Post) en ANKATA (Burkina Faso). Vanaf 2021 werkt ze tevens als docent dramaturgie aan de Toneelacademie Maastricht. Vanaf 2019-2020 werkte ze mee als dramaturge aan mijn onderzoek CRIP.

Veronique Mees ( 1989, Rumst) is een danseres bij PlatformK (Gent). Daar kreeg ze sinds 2014 dans- en artistieke training bij met o.a. Nicolas Vladyslav (Les ballets C de la B), Tijen Lawton (Needcompany), Michiel Vandevelde (ex-P.A.R.T.S.) en Benjamin Vandewalle.Veronique maakt ook deel uit van het inclusieve danslabo bij het AP-Conservatorium voor Dans Antwerpen (de Singel). Veronique nam deel aan verschillende dansstages zoals Summerschool Les Ballets C de la B (2018) met Lisi Estaras en inclusieve dansstages AP Conservatorium voor Dans, met gastdocenten Goele Van Dyck. In 2019 speelde ze in de voorstelling Sculpture van Quan Bui Gnoc i.s.m. CAMPO en Kunstencentrum Vooruit. In 2019-2020 maakte ze als danseres deel uit van mijn onderzoek CRIP.

Andreia Rodrigues ( 1983, Lissabon) volgde haar opleiding als uitvoerend danseres bij Escola Superior de Dança (Lissabon) en Fontys Dansacademie (Tilburg). Zij werkte als performer bij verschillende gezelschappen nationaal en internationaal o.a. bij Jan Martens (Antwerpen), United-c (Eindhoven), Backsteinhaus Production (Stuttgart), Romeo Castellucci (Antwerpen, De Singel), Ricardo Ambrozio ( Porto) en Kopergieterij (Gent). Zij maakte ook eigen dansvoorstellingen in samenwerking met maker Miroslav Kochanek, onder andere Satori (2014, Studio Alta te Praag) en Plural Individual (2015, Veerman te Antwerpen). In 2019-2020 maakte ook zij deel uit van mijn onderzoek CRIP.

Jochem Baelus ( 1984, Edegem) studeerde in 2007 af als documentaire filmmaker aan de hogeschool Sint Lukas te Brussel. Vanuit zijn expertise als filmmaker en zijn interesse in diverse media werkte hij als audiovisueel kunstenaar en componist voor theater en hedendaagse dansvoorstellingen. In de voorbije vijftien jaar werkte Jochem nauw samen met gezelschappen als onder andere Tuning People (Antwerpen), Sandman van Sabine Molenaar(Brussel) en Martha Tentatief (Mortsel). Naast zijn bijdrage in de podiumkunsten voorzag hij verschillende nationale en internationale bands van muziekvideo’s zoals BRZZVLL, Echo Beatty en Nive Nielsen. Door de jaren heen ontwikkelde Jochem een specifieke werkwijze van componeren met zelfgebouwde en mechanische instrumenten. Deze vormen de basis voor eigen muzikale projecten Echo Beatty en Slumberland. Beide bands toeren met hun albums zowel nationaal als internationaal. In 2019-2020 werkte Jochem als video-en documentairemaker in mijn onderzoek CRIP.

Barbara De Wit (1985,Hove) studeerde in 2006 af aan het RITCS in audiovisuele- en podiumtechnieken. Zij werkte van 2006 tot 2018 bij Het Paleis (Antwerpen) eerst als polyvalent theatertechnieker. Vervolgens na haar specialisatie in licht en video in combinatie met lichtontwerp werd ze er uiteindelijk stagemanager. Vanaf 2015 tot heden werkte ze als freelance theatertechnieker en lichtontwerper bij verschillende gezelschappen zoals Berlin (Antwerpen), TG STAN (Antwerpen), Toneelhuis (Antwerpen), Tuning People (Antwerpen), Theater Stap! (Turnhout) en Martha Tentatief (Mortsel). Ik leerde Barbara kennen in de productie Synchroon van Tuning People (2019).

KRITISCHE PERSARTIKELEN

 

 

Exorcise 2016

“De hortende en stotende dans van Maaskants partner en ‘patiënt' Charlotte Goesaert mondt uit in vergrote rockconcert clichés: crowdsurfing en wc-rollen die als serpentines door de zaal vliegen. Dat deze parodie werkt, is te danken aan het overtuigende optreden van Goesaert, die werkelijk bezeten oogt.”

Het Parool, Edo Dijksterhuis

 

Loophole 2018

“ Choreograaf Charlotte Goesaert heeft een voorliefde voor onhandigheid, onbeholpenheid of pure mislukking...Gedurende de voorstelling weet Goesaert sterk op Maaskants verliezer-vol-bravoure-persona in te spelen...”

“... op adembenemende wijze weet performer Maaskant nonsensversies van verschillende wereldtalen aan elkaar te verknopen tot een audiocollage...de vruchtbare samenwerking met performer Maaskant leidt ook in Loophole weer tot prachtige scènes.” 

Theaterkrant, Marijn Lems

 

ChitChat 2019-2020

ChitChat is door het Parool (Amsterdam) gekozen als derde beste dansproductie van het jaar 2019.

 

“Chitchat“ betekent dan wel zoiets als keuvelen, maar deze voorstelling is meer: het is een ode aan het klankgedicht, het zijn klanken in beweging, het is een heerlijke synesthesie van klanken door stem en beelden door lichamen. Dat alles in een dansant spel met vormen en lijnen..”

Theaterkrant, Tuur Devens

 

“De manier waarop Goesaert en Verlinden abstracte dans toegankelijk maken voor de allerjongsten verdient lof.” 

De Standaard, Charlotte De Somviele

 

I-object 2021

"Juist met deze digitale camera ``games`` zal de live muzikale dansvoorstelling reflecties losmaken bij de Insta generatie, en misschien de mobiele telefoon ``opvoeringen`` ter discussie stellen - niet door educatief gebabbel, maar door sensuele ervaring op het podium" 

Kurier.AT, Heinz Wagner